مسئله فقط شبِ عید نیست!
مسئله فقط شبِ عید نیست!

هیچ معلم و حتی هیچ کارمند دولتی در خاطر ندارد تا ساعاتی قبل از لحظۀ تحویل سال منتظر واریز حقوق خود باشد اما امسال برای حدود یک میلیون فرهنگی این اتفاق رخ داد. خطایی که در یک نگاه سطحی شاید چندان مهم نباشد اما وقتی به بررسی ریشۀ آن می­‌پردازیم اهمیت زیادی پیدا می­‌کند. اشتباهی که از تبعات اجرایی­‌سازی زودهنگام سیاست رتبه‌­بندی معلمان است.

هیچ معلم و حتی هیچ کارمند دولتی در خاطر ندارد تا ساعاتی قبل از لحظۀ تحویل سال منتظر واریز حقوق خود باشد اما امسال برای حدود یک میلیون فرهنگی این اتفاق رخ داد. خطایی که در یک نگاه سطحی شاید چندان مهم نباشد اما وقتی به بررسی ریشۀ آن می­‌پردازیم اهمیت زیادی پیدا می­‌کند. اشتباهی که از تبعات اجرایی­‌سازی زودهنگام سیاست رتبه‌­بندی معلمان است.

این اشتباه را می­‌توان از دو لحاظ تحلیل کرد: اول چه تبعات معیشتی و اجتماعی بر معلمان عزیز داشته­ است و دوم، علت و ریشۀ این خطا چه بوده ­است. پیرامون مورد اول که واقعا نمی­‌توان حرفی زد. اصلا آنقدر این تبعات دردناک است که فقط آن پدری که منتظر واریز حقوقش بوده تا برای خانواده­‌اش خریدِ شب عید کند می­‌تواند از آن حرف بزند. نان­‌آورِ منزلی که در این روزهای منتهی به سال جدید، بارها و بارها از خانواده درخواست پول شنیده است و نتوانسته آن را اجابت کند می­‌تواند از آن حرف بزند. جالب است بدانیم که نه تنها بنا بوده است حقوق معلمان با احتساب ربته بندی قطعی واریز شود، بلکه  قرار بر این بوده که معوقات رتبه‌­بندی و حتی اضافه کارها هم پرداخت شود. خدا می­‌داند چه تعداد از فرهنگیان قرض گرفته‌­اند و منتظر واریز حقوق و معوقات خود بودند تا قرض خود را ادا کنند و در نهایت با حقوقی بدون اعمال رتبه‌­بندی قطعی مواجه شدند!

خلاصه ما نمی‌­دانیم بر این یک میلیون فرهنگی در این شب­‌های آخر سال که قرار بود شب­‌های شادی و خوشحالی خانواده­‌ها باشد، چه گذشته است اما هرچه هست این خطا با یک عذر خواهی ساده بخشوده نخواهد شد و باید با مسبب این امر برخورد جدی شود تا برای دیگران درس عبرتی باشد تا بدانند با جایگاه والای معلمی اینگونه نباید برخورد کنند. البته این هم کافی نیست تا جبران اشتباه شود. کاش می­‌شد چند روزی لحظۀ تحویل سال به تاخیر می‌­افتاد تا خانواده‌­های فرهنگیان مانند خانواده‌­های بقیۀ کارمندان دولت به راحتی لذت خرید شب عید را تجربه می­‌کردند!

اما معلمانی که ما می­‌شناسیم با وجود همۀ این مشکلات و سختی­‌ها و ناراحتی­‌ها نگرانیِ اصلی­تری دارند. آن­ها اینقدر کریم و بزرگوار هستند که تمام دغدغه و هدف خود را معطوف به مسئلۀ معیشبت خود نمی­‌کنند بلکه به دنبال دغدغه­‌های دیگری هستند. پاسخ­هایی که قسمت دوم یادداشت ما را شامل می­‌شود و به بررسی و ریشه­‌یابی این اتفاق مهم می­‌پردازد.

 در اطلاعیه‌­ای که وزارت آ.پ صادر کرده علت این اتفاق را چنین ذکر کرده است: “باتوجه به اختلاف مبانی محاسبه فوق العاده رتبه بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور، حقوق اسفند به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود.” البته بی انصافی نکنیم که در ابتدای این اطلاعیه وزارت آ.پ از همه معلمین صمیمانه عذرخواهی کرده است!

سوال اینجاست: مگر سازمان برنامه و بودجه از محاسبه رتبه بندی معلمان مطلع نبوده است؟! مگر هماهنگی­‌های لازم با این سازمان پیرامون رتبه بندی و لوازم آن انجام نشده است؟ مگر زمانی که وزارت آ.پ احکام قطعی و ثانویه معلمان را صادر کرده است متوجه ایجاد این اختلاف مبنا در محاسبه رتبه­‌بندی و بار مالی آن نبوده است؟ اگر دستگاه‌­های مسئول متوجه این امر بوده­‌اند پس چرا اساسا رتبه‌­بندی قطعی را در حکم معلمان اعلام کرده­‌اند؟ اگر متوجه این امر بوده­‌اند پس چرا پیش از این پیرامون بار مالی این امر فکری نکرده‌­اند که پرداخت حقوق تا آخرین ساعات سال ۱۴۰۱ به تاخیر نیفتد؟ اما اگر متوجه این موضوع نبوده‌­اند و به اصطلاح حواسشان نبوده است که واقعا این شدت از ناهماهنگی و بی گدار به آب زدن واقعا قابل توجیه نیست.

اما اگر پاسخ­‌های مناسبی هم برای این پرسش­‌ها یپدا شود و بالاخره مسئولین امر خود را تبرئه کنند، باز مسئلۀ مهم­‌تری باقی می‌­ماند. ماجرایی که فقط مربوط به شب عید نمی­شود و ماه­‌هاست معلمان درگیر آن هستند. اگر بخواهیم یک نگاه راهبردی و فرایندی به این اتفاق داشته باشیم باید بگوییم این ماجرا نشانه­‌ای است بر اینکه سیاست رتبه‌­بندی معلمان به صورت ناصحیح و عجولانه اجرا شد. از همان ابتدایی که معلمان مجبور شدند انواع تقدیرنامه­‌ها، تشویقی­‌ها و دیگر مدارک خود را بارگذاری کنند این ناراحتی‌­ها آغاز شد.

اصلا بسیاری از معلمان اهلِ جمع کردن این سنخ برگه­‌ها نبودند. معلمی که ۳۰ سال مشغول به کار است باید چه حافظه‌­ای داشته باشد تا بتواند همۀ فعالیت­هایی که داشته ­است را ثبت و ضبط کند؟! معلمی که تا به حال رزومه­ ننوشته است و اصلا به دنبال جمع کردن روزمه نبوده حال چگونه در عرض مدت کوتاهی می­‌تواند رزومه­‌ای از خود تهیه کند؟ بسیاری از معلمان با سامانه رتبه­‌بندی و نحوۀ امتیازدهی آشنا نبودند. حداقل از طرف وزارتخانه هم دوره‌­ای آموزشی برای معلمان جهت کار با سامانه برگزار نشد و به همین جهت تعداد زیادی از معلمان فعالیت­‌هایی داشتند که شامل امتیاز می­‌شد اما به علت عدم آگاهی اقدام به ثبت آن­ها نکردند. عدۀ دیگری از معلمان هم مجبور شدند هزینه­‌های گزاف به اپراتورهای کافی­‌نت­ها پرداخت کنند تا این فرایند را برایشان انجام دهند.

زمانی هم که نتایج رتبه­‌بندی معلمان مشخص شد، با آماج اعتراضات معلمین محترم مواجه شدیم که بسیاری از این اعتراضات به حق و به جا بود. همین بی عدالتی­‌هایی که به جهت ارزشیابی طراحی نشده در رتبه‌­بندی معلمان رخ داد، موجب کدورت و کینه‌­هایی شد که تا مدت­ها اثر آن باقی می­‌ماند. این­ها گوشه­ای از تبعات سیاست­گذاری عجولانه است که این یادداشت کوتاه اجازۀ بیان بیش از این را نمی­‌دهد. با چنینی نگاهی انگشت اتهام را فقط به سمت دولت نباید گرفت بلکه مجلس را هم می­‌توان از مسببان این ماجرا دانست.

البته هنوز هم دیر نیست. ادامۀ مسیر را می­‌توان به گونه­‌ای طراحی کرد که از این اتفاقات جلوگیری شود که در جای خود به بیان آن خواهیم پرداخت. ما با افزایش حقوق معلمان ابدا مخالف نیستیم. با اصل رتبه­‌بندی به طور صحیح و طراحی شده کاملا موافقیم اما اینکه بی گدار به آب بزنیم و بدون کار فکری عمیق و طراحی شده سیاستی را دفعتا و نه تدریجی در سراسر کشور اجرایی کنیم، ماجراهایی مانند شبِ عید سال ۱۴۰۲ را رقم خواهد زد که هرگز از خاطره­‌ها فراموش نخواهد شد.