نشست تخصصی با محوریت تلاش‌های مدیریتی و جهادی مرحوم دکتر کاظم آشتیانی
نشست تخصصی با محوریت تلاش‌های مدیریتی و جهادی مرحوم دکتر کاظم آشتیانی

نشست تخصصی هسته مدیریت جهادی با محوریت تلاش‌های مدیریتی و جهادی مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در مؤسسه رویان برگزار شد. در این نشست آقای دکتر شاهوردی از شاگردان و دوستان نزدیک آن مرحوم به تبیین سیره جهادی ایشان پرداختند.

ایشان در آغاز به چگونگی شکل‌گیری مؤسسه رویان پرداختند: رویان همچنان در حوزه‌های مختلف تحت تآثیر نیت‌های خالصانه دکتر کاظمی قرار دارد. آغاز رویان از سمینار ناباروی در سال ۱۳۶۵ بود. در آن سال‌ها بعد از بیماری قلب دومین دسته بیمارانی که به خارج کشور می‌رفتند مادران نابارور بودند. جدای از هزینه و استرس ،برخی تبعات دینی و فرهنگی هم مطرح بود که بایستی تدبیر می‌شد. دکتر مهدی‌زاده و دکتر کاظمی در این سمینار نقش مترجم را داشتند و در عین حال سعی کردند در این زمینه کسب دانش روز کنند.

 

دکتر شاهوردی ادامه داد: امروز ما سالانه بیش از ۵۰۰ نفر از خارج بیمار داریم. ما بیش از ۷۰ مرکز در ایران برای ناباروری داریم.

 

ایشان رویان امروز را یک مؤسسه آموزشی،تحقیقاتی، درمانی و در مرزهای دانش دانستند که در آن هم به ریشه توجه می‌شود و هم به سبزه‌های روی زمین. هم پژوهش و هم کاربرد را با هم می‌بیند. مهمان جلسه ادامه دادند: یکی از نقص‌های ما در حوزه آموزش این است که به آزمایشگاه توجه نمی‌شود. ما در رویان افراد را طوری بار می‌آوریم که از روز اول روپوش پوشیده و وارد آزمایشگاه می‌شوند.

 

همرزم دکتر کاظمی در خصوص سیره آن مرحوم اشارات مفصلی داشتند: در رویان مسائل اخلاقی و شرعی مطرح است و دکتر کاظمی خیلی به این مساله اهمیت می‌دادند. او بر روی صدقه جاریه بودن کار تآکید داشت. با انرژی بود. بعد ازظهرها بحث دوستانه علمی داشتیم. یکی از کارهای ایشان ایجاد مودت و همدلی بین افراد بود. وقت می‌گذاشت و با افراد همدلی ایجاد می‌کرد.

 

دکتر شاهوردی ویژگی‌های برجسته دکتر کاظمی را این‌چنین برشمرد:

 

بی‌ادعایی،بزرگ منشی، همت بلند ،مبتکر و خلاق، مؤسس و بنیان‌گذار، قدرت رهبری و هماهنگ‌سازی و کار جمعی، قدرت شکوفاسازی استعدادها ،تأمین امکانات،مقتصد بودن،

تلاش برای مرجعیت علمی کشور،کم بودن فاصله آرمان و شعار، قدرت تصمیم گیری و شجاعت در ریسک پذیری،

رصد و دنباله‌گیری فرصت‌ها و فرصت‌سازی، قدرشناسی از همه امکانات، اهمیت دادن به همه کس، دقت نظر کم‌نظیر،

اهمیت دادن به همه افراد همکار، نظم و انضباط همراه با حسن سلوک، مأنوس با قرآن، مسئولیت‌پذیری در قبال سختی‌ها، جاذبه بسیار زیاد،

اهل شرکت در جلسات اخلاق (خاصه مرحوم حاج آقا اسماعیل دولابی)،تربیت غیر مستقیم دینی افراد همکار،

فراست، مغرور نشدن بر اثر تعریف‌ها، طراوات و تازگی و حرف نو داشتن، معلم بودن،

خوش‌بینی، ادیب و اهل شعر، جامعیت در مدیریت، روحیه جهادی، ولایت‌مداری، استقامت در راه،

تعصب دینی همراه با بیداری وغفلت‌ستیزی، اشراف به مسائل کشور، وارستگی و بی‌اعتنایی به مال و منال دنیوی.

در پایان جلسه دکتر شاهوردی به یکی از مشهورترین جملات دکتر کاظمی اشاره کردند: «امروز ما مؤثریم ولی فردا اثریم و نهایتاً عکس‌مان را در گوشه اتاق می‌گذارند.»

 

در این جلسه، علاوه بر اعضای هسته مدیریت جهادی، دوستان مدرسه مدیریت تابستانی هم حضور داشتند.