• در رثای کار و ذم مفت‌خوارگی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    در رثای کار و ذم مفت‌خوارگی

    یکی از موانع ذهنی و نگرشی برای رشد و بالندگی یک جامعه، انقطاع رابطه کسب رزق و درآمد از جریان خلق کار مولد است...در منطق اسلامی، نظام اقتصادی مبتنی بر کار مولد طراحی و عجیبن شده است. کار در نظام فکری اسلام و به‌طور خاص در نظام اقتصادی آن، از جایگاهی بی‌بدیل و اهمیتی کم‌نظیر برخوردار است...

  • شروع فصل تازه‌ای از همکاری‌های مؤثر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

    با تأکید حجت‌الاسلام خسروپناه در استفاده از ظرفیت بزرگ اندیشه‌ورزانه مرکز رشد صورت گرفت:
    شروع فصل تازه‌ای از همکاری‌های مؤثر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

    مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در امتداد همکاری‌ها و تعاملات پیشین خود با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در روز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه میزبان دبیر و جمعی از مدیران و مسئولان ستادهای دبیرخانه شورا بود

  • قنبریان: پیوست عدالت صورت نوعیه سیاست‌ها است/ تراب‌زاده: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در بزنگاه موفقیت یا شکست است. ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

    در نشست رونمایی از دومین گزارش پیوست‌نگاری عدالت اجتماعی:
    قنبریان: پیوست عدالت صورت نوعیه سیاست‌ها است/ تراب‌زاده: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در بزنگاه موفقیت یا شکست است.

    آئین رونمایی از اثر «پیوست عدالت طرح مالیات بر عایدی سرمایه» به همت هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام برگزار شد.

  • منزلت معلم از مسیر آزادی در خلق موقعیت تربیتی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم
    منزلت معلم از مسیر آزادی در خلق موقعیت تربیتی

    سوال اینجاست که چگونه می‌توان منزلت معلم را محقق ساخت؟ فارغ از توجه باطنی معلم به ارزشمندی حقیقی رسالت معلمی، ساختارهای نظام تعلیم و تربیت نیز نقش به سزایی در خلق منزلت یا انهدام آن دارند...

  • برای کار، کارگری کنیم ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    به مناسبت روز جهانی کار و کارگر
    برای کار، کارگری کنیم

    تحول و تغییر بنیادین روابط کار با رویکرد تعالی و رشد انسان، درگرو فهم و بعد عینی‌سازی برداشت اسلام از انسان، کار و روابط ناظر بر آن است؛ فهمی که فراتر از کلیشه‌های متداول زمانه به ماهیت این رابطه اجتماعی نظر افکند و افق و الگوی جدیدی عرضه نماید.

  • بررسی سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی در سال گذشته؛ سال «مهار تورم، رشد تولید» ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بررسی سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی در سال گذشته؛ سال «مهار تورم، رشد تولید»

    نشست «بررسی سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی در سال 1402 با تاکید بر نظریه رقابت قدرت خرید» روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه سال 1403 به همت حلقه «حکمرانی نظام پولی» مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و با حضور دکتر کامران ندری در محل مرکز رشد برگزار گردید.

  • اولین جلسه دوره نظام مردمی تولید کشاورزی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

    اولین جلسه دوره نظام مردمی تولید کشاورزی

    اولین جلسه دوره نظام مردمی تولید کشاورزی به همت هسته سیاست گذاری کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت سال 1403 در محل مرکز رشد برگزار شد.

  • نشست هیئت سیاستگذار مرکز رشد ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

    نشست هیئت سیاستگذار مرکز رشد

    با عنایت خداوند متعال چهارمین جلسه هیئت سیاستگذار مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 به ریاست رئیس محترم دانشگاه برگزار شد.

  • کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

    مسلما ضعف تولید در ایران، دلایل و علل مختلفی می‌تواند داشته باشد...در این میان، یکی از عوامل مهم در استمرار وضعیت نامطلوب فعلی و عدم جهش تولید را می‌توان عایدی بادآورده سرمایه در بازارهای ملک، خودرو، طلا و ارز دانست.

  • ابعاد و لوازم تحقق شعار سال ۱۴۰۳ از منظر هسته‌های تخصصی مرکز رشد ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

    ابعاد و لوازم تحقق شعار سال ۱۴۰۳ از منظر هسته‌های تخصصی مرکز رشد

    نشست تخصصی «جهش تولید با مشارکت مردم»، به همت هسته مکتب امام خمینی(ره) مرکز رشد، با حضور پژوهشگران و اعضای مرکز رشد در روز یکشنبه مورخ 26 فروردین ماه برگزار شد.

انتخابات از کی شروع نشود؟! ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

انتخابات از کی شروع نشود؟!

نمایندگان فعلی مجلس (نمایندگان مجلس یازدهم) و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید از کی تبلیغات انتخاباتی را شروع کنند؟ تبلیغات انتخاباتی از کی شروع نشود؟! در نگاشت حاضر به دنبال پاسخ به سؤال اخیر هستیم.

علی علیه‌السلام، عدالت، عماد ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
گزارش نشست عدالت‌خواهی و گرامیداشت یاد استاد دکتر عماد افروغ

علی علیه‌السلام، عدالت، عماد

به همت هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) جلسه‌ای با موضوع «عدالت‌خواهی برای ایران امروز: تحلیلی از مختصات عدالت‌خواهی و مسیرهای ایجابی پیش‌رو» دوشنبه، 1 خرداد 1402 برگزار شد.

نقدهایم از سر امید است ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

نقدهایم از سر امید است

به مناسبت ایام چهلمین روز درگذشت استاد عزیز جناب آقای عماد افروغ، هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برای اولین بار متن گفت‌وگوی تفصیلی خود را با ایشان منتشر می‌کند.

مردمی سازی در تربیت رسمی چه چیزی نیست؟ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

مردمی سازی در تربیت رسمی چه چیزی نیست؟

روز معلم مقام معظم رهبری نقدهای بسیار دقیق و خوبی پیرامون برون سپاری و خصوصی‌سازی تعلیم و تربیت مطرح کردند، برخی چنین پنداشتند که مقام معظم رهبری با اساس مردمی سازی در تعلیم و تربیت مخالف هستند. به نظر می رسد، این افراد فهم درستی از جریان مردمی‌سازی در تعلیم و تربیت ندارند. در این یادداشت برای این که بتواینم مردمی‌سازی را فهم کنیم، به پرسش مردمی‌سازی چه چیزی نیست، پاسخ می‌دهیم.

پیام‌های سلامت در سطح شهر چه چیزی را بیان می‌کنند؟ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
نقش چارچوب فکری ذینفعان در چگونگی ارائه خدمات سلامت

پیام‌های سلامت در سطح شهر چه چیزی را بیان می‌کنند؟

این روزها شهر تهران آکنده از بنرهایی شده‌ است که بیانگر یک کارزار تبلیغاتی سلامت‌محور توسط سازمان زیباسازی شهر تهران است...

۱۵۰ دقیقه در بهشت ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
گزارش دیدار جمعی از یاران مرکز رشد با خانواده شهید محمدحسین حدادیان

۱۵۰ دقیقه در بهشت

بنر نسبتا بزرگی که از عکس شهید توی خیابون نصب شده بود، چشم‌های ما رو که دنبال نشانی منزل می‌گشتیم به خودش خیره کرد و احتمال دادیم که به مقصد رسیده باشیم. تابلوی کوچکی از اسم و عکس شهید بالای در ورودی ساختمون نصب بود و اینجا بود که فهمیدیم منزل شهید همینجاست. اولین نفری که روبروی زنگ قرار گرفت در باز شد که نشون از انتظار میزبان برای مهمان بود.

آیا «مردمی‌سازی آموزش و پرورش» اسم رمزی برای توسعه پرسرعت مدارس پولی است؟! ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
مصاحبه ابراهیم راستیان پژوهشگر مرکز رشد با خبرگزاری تسنیم

آیا «مردمی‌سازی آموزش و پرورش» اسم رمزی برای توسعه پرسرعت مدارس پولی است؟!

از گفته‌های مختصر مسئولان این‌گونه به‌نظر می‌رسد که "مردمی‌سازی آموزش و پرورش" به‌دنبال توسعه مدارس غیردولتی وابسته به نهادهای مختلف و مدارس وقفی، توسعه مدارس هیئت امنایی در حوزه مدارس دولتی و برداشتن بخشی از بار دولت در حوزه مدرسه‌داری است!

موضع اقتدار؛ چرا و چگونه؟ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

موضع اقتدار؛ چرا و چگونه؟

نمایش اقتدار رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در موارد اخیر، فارغ از لزوم یا عدم ضرورت، با این سوال مواجه است که آیا این نحوه اقتدار منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود یا اعتمادسوز است؟

همه زنجیره تولید دست یک وزارتخانه باشد ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

همه زنجیره تولید دست یک وزارتخانه باشد

حق و مسئولیت کل زنجیره تولید تا توزیع در سطوح سیاست­گذاری و تصدی­گری باید دست یک وزارتخانه باشد.