دقایقی با نود و نهی‌ها | محمد جوادی
دقایقی با نود و نهی‌ها | محمد جوادی

به قول آیت‌الله مهدوی همه دانشجوی امام صادقیم پس از ورودی دانشگاه که وارد می­شیم حتماً یه سلامی به حضرت صادق (علیه‌السلام) بدیم و ازشون بخواهیم که در راه خودشون ما رو یاری کنند و ما رو مورد تربیت خودشون قرار بدن.

آقای محمد جوادی از دانش‌آموختگان ورودی ۹۱ دانشگاه هستند که در گرایش بازرگانی تحصیل کرده اند.ایشان هم‌اکنون مشغول امتحان جامع مقطع دکتری در دانشگاه تربیت مدرس است.آقای جوادی از محضر پرفیض حضرت آیت‌الله سیدحسن مصطفوی(حفظه الله)،آقای دکتر علی اصغر خندان و آقای دکتر سیدمجتبی عزیزی بهره فراوانی برده و همیشه شکرگزار نعمت وجود و فرصت استفاده از این بزرگواران هستند.در این نیمسال ایشان استادی درس آشنائی مقدماتی با مدیریت بازرگانی را در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه خودمان بر عهده داشتند.


هل أنتم علی العهد الذی عاهدتمونا علیکم؟

می‌خواستم متنی ادبی بنویسم، می‌خواستم حرفم را در قالبی شیک سازمان‌دهی کنم، به خودم گفتم متنی که می­خواد هر شکل از قالب پذیری رو نفی کنه، بهتره خودش هم قالبی –حتی ادبی- نداشته باشه.

از امروز به بعد به شما می­گن دانشجوی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)؛ این برند سه جزء اساسی و مهم داره:

اول جویا بودن که نشان از جریان و نه سکون، حرکت و نه ایستایی، جوشش و نه جمود داره. تکاپو و جوش و خروشی که هر قالبی رو در هم می­شکنه و مدلی متناسب با شما در رسیدن به هدف طراحی می­کنه.

دوم جنس این جویایی از جنس دانش هست. لذا وظیفه همه­‌مون در این دانشگاه کمک به پیشرفت دانش و به تعبیری تولید علم و به دست آوردن مرجعیت علمی برای در هم شکستن سیطره تمدن غرب هست.

سومین جزء، برند سنگین و مسئولیت­آور دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)؛ اگرچه دوست داشتم راجع به دو جزء اول نیز با هم صحبت کنیم اما ضرورت و اهمیت عنوان سوم باعث شد تا کل این نوشتار رو حول همین قضیه و راهکارهای تحققش، گپ بزنیم.

ببینید رفقا دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) که الآن شما در اون حضور پیدا کردید، حاصل از خودگذشتگی یه عالِمی هست که تمام عمرش و تمام وقتش رو برای تأسیس و رشد و نموّش صرف کرده. آیت‌الله مهدوی می­تونستن رئیس‌جمهور بشن می­تونستن مرجع تقلید بشن، اما مأموریت خودشون رو چیز دیگه­ای فارغ از این چیزا دیدن. اگرچه الآن از نَفَسشون محرومیم و به قولی «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» ولی مطمئن باشیم که از ما درباره استفاده از تک‌تک این امکاناتی رو که برای ما در دانشگاه مهیا کردند، سؤال خواهند کرد. این مطلب صرفاً یه ادعا نیست خاطرم هست خود آیت‌الله مهدوی (قدّس سرّه) در مورد سؤالشون از ما در آخرت می‌فرمودند که: علاوه بر سؤالی که از عهد الهی می‌کنند، بنده از شما می‌پرسم که «هل أنتم علی العهد الذی عاهدتمونا علیکم». در واقع همین سؤاله که مسئولیت آوره! همون مسئولیتی که ابتدا درباره‌اش صحبت کردیم. این مقدمه رو نوشتم تا از همین ابتدا حواسمون باشه که باید برای این سؤال حاج‌آقا جواب داشته باشیم!!!

مهیا شدن برای پاسخ به این سؤال حاج‌آقا یه سری اقدامات بدیهی و ضروری رو می­طلبه؛ در واقع هدف اول از تأسیس دانشگاه خدمت به انقلاب و تربیت نیروهای متعهد بوده و آیت‌الله مهدوی (ره) هم چیزی جز این از ما توقع نداشتند. این تربیت با چیزی جز تهذیب نفس در درجه اول و بعد هم کسب اهداف علمی حاصل نمی­شه. به نظرم می­رسه «تهذیب نفس» که در زندگی دانشجویی مورد غفلت واقع شده، یکی از مهم‌ترین وظایف یه دانشجوی امام صادقیه. یادمون باشه که وظیفه­مون در زندگی عبودیت، رشد و قرب الهی هست؛ پس دانشگاهمون هم باید در همین راستا باشه و گذرگاهی برای رسیدن به این مطلوب. از اون جایی که همه اینجا مذهبی و تقریباً یک دست هستند، از دام‌های شیطان غافل می­شن و یادشون می‌ره باید برای نفسشون برنامه بریزن. پرتگاه‌های این حوزه هم توی دانشگاه – و به طور کلی تو مباحث علمی- کم نیست مثل غرور و غیبت اساتید و… .

عنصر دوم تربیت که بُعد خارجی اون هست هدف‌دار بودن، مأموریت داشتن و استقامت کردن در راه اون هدفه. حواسمون باشه هرکس در راه هدفش استقامت کرد و ثبات قدم نشون داد مشمول آیه شریفه: «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ …»[۱] خواهد شد. البته نباید هدف رو کوچیک انتخاب کرد چرا که هدف کوچیک نشون می‌ده که خودت رو دست کم گرفتید. بر مبنای این بیان آیت‌الله باقری (حفظه الله) که فرمودند: «هر قدری که فکر می‌کنید، حداقل ۱۰ برابر بیشترید!» و با توجه به بیان نورانی امیرالمؤمنین که فرمود « مَعرِفَهُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ» حواسمون باشه در مورد تعیین هدف دو نکته رو باید رعایت کنیم: اولاً باید قدر خودمون رو بشناسیم ثانیاً نباید خودمون رو دست کم بگیریم.

پس دانشجوی دانشگاه امام صادق (ع) علاوه بر ویژگی سایر دانشجوها باید یک انسان تربیت شده و رشدیافته در مکتب امام صادق (ع) باشه. از طرف دیگه تربیت در دانشگاه یه عنصر نفی‌ای داره که تهذیب نفس هست و یه عنصر ایجابی که تلاش برای تولید علم و تقویت بنیه­ی علمیه. تقویت بعد علمی نیاز به تعیین هدف و استقامت داره.

در پایان یادمون نره که به قول آیت‌الله مهدوی همه دانشجوی امام صادقیم پس از ورودی دانشگاه که وارد می­شیم حتماً یه سلامی به حضرت صادق (علیه‌السلام) بدیم و ازشون بخواهیم که در راه خودشون ما رو یاری کنند و ما رو مورد تربیت خودشون قرار بدن.

رَحِمَ اللَّهُ جَعْفَراً مَا کَانَ أَحْسَنَ مَا یُؤَدِّبُ أَصْحَابَهُ[۲]


[۱] سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰

[۲] ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ ق. ج‏۱، ص ۳۸۳؛ ابن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفارى، على اکبر و محمد جواد و بلاغى، صدر، نشر صدوق – تهران، چاپ اول، ۱۳۶۷ ، صدر، ج‏۲، ص ۴۱.